Daltononderwijs

Schoolmissie: “Daltonschool de Bongerd, de basis voor ieder kind”

Ons Daltononderwijs is gebaseerd op de kernwaarden: zelfstandigheid, samenwerken, verantwoordelijkheid, reflectie en taak. Hieronder volgt een korte uitleg.
 

Zelfstandigheid

Het Daltononderwijs stimuleert kinderen om zelf naar oplossingen te zoeken,  met behulp van hulpbronnen, leerkracht en medeleerlingen. Na een korte instructie gaan leerlingen aan het werk met de leerstof. Doordat kinderen actief en zelfontdekkend bezig zijn, begrijpen en onthouden ze de stof vaak beter.

Samenwerken

Op een Daltonschool helpen kinderen elkaar bij spel en werk. Ze leren hierbij elkaar om hulp te vragen en om hulp te bieden. Daarnaast doen kinderen hierdoor sociale vaardigheden op, zoals rekening houden met anderen en luisteren naar elkaar.

Verantwoordelijkheid

Kinderen leren omgaan met verantwoordelijkheid. Leerkracht en leerling maken samen afspraken over de leerstof, waarna de leerling zelf inschat wat hij nodig heeft om een taak te kunnen doen. Het leren omgaan met deze vrijheid gaat stap voor stap. Naarmate kinderen zich ontwikkelen, worden taken omvangrijker en complexer.

Reflectie

De leerkracht geeft de leerling gelegenheid te oefenen met het plannen, organiseren, regisseren, reflecteren en initiatief nemen. De kinderen leren zich bewust te worden van hun eigen kunnen door voor, tijdens en na het volbrengen van de taak terug te blikken op gemaakte keuzes en hiervan te leren.

Taak

De taak is een belangrijk middel om de andere principes van het Daltononderwijs te bereiken. We maken onderscheid in "leerstoftaken" en "huishoudelijke taken". Bij de leerstoftaken is iedere taakbrief opgebouwd uit kern- en keuzetaken. De kerntaak bestaat uit de basisstof die beslist verwerkt moet zijn. De taak is een belangrijk middel om de andere principes van het Daltononderwijs te bereiken. We maken onderscheid in "leerstoftaken" en "huishoudelijke taken". Bij de leerstoftaken is iedere taakbrief opgebouwd uit kern- en keuzetaken. De kerntaak bestaat uit de basisstof die beslist verwerkt moet zijn.

Effectiviteit

Het Daltononderwijs is door een efficiënte inrichting van tijd, ruimte en middelen gericht op opbrengsten. Een taak op maat houdt een leerling doelmatig en functioneel bezig.

Borging

Daltonscholen in Nederland nemen deel aan planmatige zelfevaluatie en visitatie. Er wordt structureel gewerkt aan het ontwikkelen, borgen, evalueren en bijstellen van het Daltononderwijs als geheel.