Daltononderwijs
Schoolmissie: 'Groeien met lef!'
Ons Daltononderwijs is gebaseerd op de kernwaarden: zelfstandigheid, samenwerken, verantwoordelijkheid, reflectie en taak. Hieronder volgt een korte uitleg.
Zelfstandigheid
Op De Bongerd krijgt ieder kind de ruimte om zichzelf te zijn en eigen keuzes te maken. Wij helpen leerlingen om te groeien met vertrouwen, lef en respect voor zichzelf. Zelfstandigheid betekent dat kinderen leren plannen, oplossingen zoeken en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen werk. Fouten maken zien we als waardevolle leermomenten. Door stap voor stap meer regie te geven ontdekken leerlingen hun talenten en ontwikkelen zij een sterk gevoel van eigen kunnen.
Samenwerken
Samen leren is een krachtig onderdeel van ons onderwijs. Kinderen ontdekken bij ons hoe waardevol het is om elkaar te helpen, te respecteren en samen te zoeken naar oplossingen. Door samen te werken ontwikkelen leerlingen sociale vaardigheden en leren zij rekening houden met verschillende talenten en manieren van denken. In een veilige en positieve sfeer oefenen zij met overleg, luisteren en elkaar aanvullen. Zo groeit ieder kind in verbinding met de groep.
Vrijheid en verantwoordelijkheid
Vrijheid en verantwoordelijkheid horen onlosmakelijk bij elkaar. Bij ons op school leren kinderen dat hun vrijheid altijd samen gaat met zorg voor zichzelf, elkaar en de wereld om hen heen. We laten leerlingen meedenken over keuzes in hun leerproces en binnen de schoolomgeving. Zo groeien zij uit tot betrokken en bewuste burgers. Ze ervaren dat hun bijdrage ertoe doet en leren zorgvuldig om te gaan met hun omgeving, materialen en afspraken.
Reflectie
Reflectie helpt kinderen om te begrijpen wie zij zijn en welke stappen zij kunnen zetten. Bij ons leren leerlingen terugkijken op hun werk, hun keuzes en hun gedrag. We stimuleren hen om successen te vieren en ook om te onderzoeken wat zij willen verbeteren. Reflectie draagt bij aan zelfkennis en vergroot het vertrouwen om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Zo ontwikkelen leerlingen een open houding waarin groei vanzelfsprekend wordt.
Effectiviteit
Wij werken doelgericht en ondersteunen leerlingen in het behalen van hun persoonlijke doelen. Effectiviteit betekent voor ons dat leerlingen leren hoe zij stap voor stap tot resultaten komen die passen bij hun niveau en ontwikkeling. Ook leren zij hun leertijd zo effectief mogelijk in te vullen. Ons onderwijs sluit aan op de behoeften van ieder kind en biedt structuur, duidelijkheid en een betekenisvolle context. Door te werken met een heldere doorgaande lijn en een doordachte aanpak creëren we een leerrijke omgeving waarin ieder kind groeit.
Nederlandse Dalton Vereniging
Bij ons op De Bongerd werken we voortdurend aan de kwaliteit van ons daltononderwijs. Daltonscholen in Nederland nemen deel aan planmatige zelfevaluatie en visitatie. Onze school is aangesloten bij de Nederlandse Dalton Vereniging. Dit houdt in dat we regelmatig onderzoeken hoe wij ons onderwijs vormgeven en hoe het aansluit bij de Dalton kernwaarden. We kijken naar wat goed gaat en waar we in kunnen groeien.
Door structureel te ontwikkelen, evalueren en bij te stellen blijft ons daltononderwijs krachtig en toekomstgericht. Zo zorgen we ervoor dat onze leerlingen leren in een omgeving die steeds in beweging blijft en waar kwaliteit centraal staat.
Borging
Daltonscholen in Nederland nemen deel aan planmatige zelfevaluatie en visitatie. Er wordt structureel gewerkt aan het ontwikkelen, borgen, evalueren en bijstellen van het daltononderwijs als geheel.